De geschiedenis van Modelvliegclub “De Stootkop”.


De modelvliegclub is opgericht op 17 juni 1972 door een 12-tal leden onder de naam Modelbouwvereniging “De Stootkop” die zich afgescheiden hadden van de vereniging Aero 62,die weer ontstaan was uit de R.L.C. de Roermondse Luchtvaart Club. Deze 12 leden waren: Jos van Melick, Piet Schmitz, John Schouwenberg, Jan Coolen, Henk Linssen, Frans van Avesaath, C. van Avesaath, F. van Avesaath, Gerrit Baetsen, Hans Driehuis, Jos Brouns, Harrie Baetsen. Er werd besloten de vereniging te noemen naar “de Stootkop”, een eigen ontwerp van Jos van Melick. Een aantal van deze oprichters is helaas overleden.


Zelf ontwerpen was een die tijd gebruikelijk. Bouwdozen bestonden nauwelijks, en tekeningen waren bijna niet voorhanden. Er werd gebruik gemaakt van allerhande materialen zoals hout van sigarenkistjes, papier van de slager ect. Velpon en gluton waren de meest gebruikte lijmsoorten.


Van Henk Noten uit Swalmen, een industrieel, mochten we gebruik maken van de westkant van “De Hout” voor een kleine vergoeding en we wisten bij aannemer Geraedts uit Swalmen een directiekeet op de kop te tikken voor destijds fl. 500,- (500 gulden). Wij ontvingen na heel veel correspondentie over en weer met de Gemeente Swalmen in 1975 een vergunning voor het plaatsen van dit gebouw in eerste instantie tot 16 juni 1978. Later werd deze termijn verlengd tot 16 juni 1980. Deze werd onder de bezielende leiding van Piet Schmitz op een zaterdag afgebroken en gelijk weer opgebouwd op ons vliegterrein. Dat was pas werken. Er werden wat oude meubels gecharterd en van Frans Leyendeckers kregen we een prachtige grote oliekachel waar menig uurtje rond is doorgebracht, vooral door de dames van de leden.
In die tijd werd er hoofdzakelijk met modellen gevlogen die aangedreven werden door een verbrandingsmotor. Dit gebeurde meestal op de zondagmorgen. We hadden een prachtige startbaan. De Impuls, een van Nederlands eerste model met radiobesturing, een tiptoets installatie, werd door Jeuf van den Born is 1974 met een 2-kanaals installatie met als motor een ED-racerdieselmotor gevlogen. Motordrossel was bij een dieselmotor niet mogelijk. Tank leegvliegen en landen. Toch werd er ook met zweefmodellen gevlogen. De Bergfalke van Henk Linssen, was een van de mooiste modellen. Ook de modellen die aangedreven werden door een elektromotor deden hun intrede. Edelweiss van Piet Schmitz en de E3 van Jeuf van den Born waren een van de eerste.


Er werden clubwedstrijden gevlogen, en in februari werd meestal de Snertwedstrijd georganiseerd op een zondag. Deze wedstrijd wordt heden ten dage nog steeds gehouden en is landelijk bekend. Zeer druk bezochte dagen, aanvang 10.00 uur ’s-Morgens, erwtensoep voor het versterken van de inwendige mens, en een heerlijk snorrende oliekachel, rondom bezet met keuvelende dames was de gezelligheid in die tijd.
Onze vereniging kende in die tijd zo rond de 50 vliegleden. Een botenvereniging sloot zich bij ons aan, bestaande uit een dertigtal leden. Het ledental was toen zo ongeveer 85 man. Dat waren pas tijden. TOEN WAS GELUK HEEL GEWOON!!!!!!!!!
Ook werd er ieder jaar een F3B wedstrijd afgewerkt onder auspiciën van de KNVvL. In die tijd werden er ook pylonraces gehouden en wedstrijden voor elektromodellen.
In de zeventiger jaren werd er een internationaal weekend treffen georganiseerd uit Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland, België en uiteraard Nederland. Een schitterend weekend en een groot succes.


Er werd een camping afgehuurd bij het zwembad “De Bosberg” in Swalmen en er werden voor diverse deelnemers uit het buitenland kamers gereserveerd bij landhotel Cox.
In april 1979 deden wij een verzoek bij de Gemeente Swalmen voor een officiële vergunning voor het vliegen met modelvliegtuigen op ons terrein op “De Hout”. Dit verzoek werd afgewezen in verband met de geluidshinder en het feit dat er herplanting zou plaatsvinden van bomen.


In dat zelfde jaar kregen wij het verzoek van de Gemeente Swalmen onze vliegactiviteiten te verplaatsen naar de oostzijde van het scheidingspad wat leidde naar de 2 woningen gelegen op ons terrein. Dit in verband met de oprukkende woningbouw aan de westkant van “De Hout”. Wij gingen in op het verzoek, niet wetende dat de Gemeente ons op dat moment verplaatste van een gebied met agrarische bestemming naar een natuurgebied.
Op dat moment begon voor de club de ellende. De Gemeente sommeerde ons het clubgebouw af te breken en het terrein te verlaten. Ook milieumensen maakten het de club moeilijk. Er werden bezwaarschriften ingediend door deze personen. Het clubgebouw werd in zijn geheel verplaatst naar de oostzijde, wat weer gepaard ging met protesten van de Gemeente. In dit natuurgebied mocht niet gebouwd worden. In juni 1980 liep de vergunning voor ons clubgebouw af. De Gemeente Swalmen sommeerde ons opnieuw om het gebouw af te breken en het terrein te verlaten, indien dit niet gebeurde zou er politiedwang volgen. Er werd een schorsingsverzoek ingediend bij de Raad van State in Den Haag. Dit schorsingsverzoek werd toegewezen. Daarna kwam de geluidshinderzaak nog aan de orde. Ook hiervoor werd een schorsingsverzoek ingediend bij de Raad van State. Ook dit schorsingsverzoek werd toegewezen.


Het bestuur, onder leiding van toenmalig voorzitter Jeuf van den Born met assistentie van wijlen de heer Henk Noten, eigenaar van “De Hout” trok naar Den Haag voor de zittingen. Ook 2 personen van de Gemeente Swalmen waren aanwezig.
De Modelbouwvereniging werd wat de eerste zaak betrof in het gelijk gesteld en de Gemeente Swalmen werd onbehoorlijk bestuur verweten. Er mocht gevlogen blijven worden op het terrein.


De afdeling wat het geluid betrof zou later dienen. Hiervoor togen weer enkele leden van het bestuur naar Den Haag onder leiding van Harrie Sanders.
Deze zaak wat de geluidshinder betrof werd later op verzoek van de Gemeente Swalmen en met toestemming van “De Stootkop” ingetrokken.
Wij werden ontboden op het Gemeentehuis van Swalmen, waar ons het verzoek werd gedaan de geluidszaak te seponeren in ruil voor een officiële vergunning om te vliegen op de Hout met zwevers en modellen aangedreven door elektromotoren.
Hiermee ging de vereniging akkoord, temeer daar het vliegen met modellen met verbrandingsmotoren en zwevers een moeilijke zaak was. Deze beslissing koste veel leden. Een 20-tal leden verlieten de club en vetrokken naar de Vliegende Hollander in Posterholt. Ook de botenclub maakte zich los van onze vereniging.
Maar de moeilijkheden waren nog niet voorbij. De eigenaar van “De Hout” de heer Henk Noten kwam in financiële moeilijkheden, overleed enige tijd later en toen kwam het terrein in de verkoop. Het terrein werd eigendom van de Rabobank.


Er werd overwogen om zelf een gedeelte waarop gevlogen werd, ruim 6,3 hectare zelf te kopen, maar dit vond geen doorgang. Diverse kopers melden zich en uiteindelijk werd de gehele “Hout”, ruim 25 hectare groot gekocht door Staatsbosbeheer.
Dit pakte voor de club gunstig uit. De gehele Hout werd door middel van schrikdraad afgezet en ons terrein, groot zoals bovengenoemd 6,3 hectare, werd apart afgezet met de restrictie dat op bepaalde tijden ont terrein begraasd mocht worden door de paarden van de heer Paul Frissen, bewoner van een van de woningen op de Hout.
De oude directie keet was zeer bouwvallig geworden. Toch werd met pijn in het hart afscheid genomen van de oude keet. Oud, versleten, maar de warme gezelligheid wordt toch nog steeds gemist.


Er werd een nieuw clubgebouw aangeschaft met behulp van ons lid Harrie van Melick, in dienst van de Luchtmacht. Hij wist op vliegbasis Soesterberg, na het vertrek van de Amerikanen aldaar, een kantoorunit op de kop te tikken. Van de Gemeente Swalmen kregen we toestemming om dit nieuwe gebouwtje te plaatsen.
Deze kantoorunit werd door middel van een grote oplegger vervoerd van de vliegbasis Soesterberg naar Swalmen, alwaar hij met een grote hijskraan op de reeds gelegde fundering geplaatst werd.
De vergunning voor het gebruik maken van het vliegterrein was geldig tot het jaar 2005, verleend door Staatsbosbeheer. In 1997 werd het 25-jarig bestaan van “de Stootkop” gevierd met een gezellige open dag, en uitgenodigde oud-leden.
In het jaar 2002 werd op bescheiden schaal het 30-jarig bestaan gevierd.
De jaren erna tot het jaar 2014 werd er nog altijd met veel plezier op het terrein op de Hout gevlogen. Het leden aantal bedroeg gemiddeld zo rond de 25 a 30 leden waarvan diverse leden op zowel Nationale als Internationale wedstrijden meededen voor de hoogste eer.
In 2014 kregen wij als club te horen dat het huurcontract van “De Stootkop” door Staatsbosbeheer niet verlengd zou worden en moest er op zoek gegaan worden voor een nieuw terrein.


Gelukkig was er in de Gemeente Beesel een grondeigenaar, de heer Al Reijnen, bereid gevonden om een terrein aan ons te verhuren. In mei 2015 werd er verhuisd naar de Dubbelweg in Reuver, alwaar het clubgebouw op het perceel van de heer Reijnen werd geplaatst. Ook de Gemeente Beesel, waar Reuver onder valt, heeft er zeer bereidwillig aan meegewerkt om de benodigde vergunning te verlenen.
Helaas is de heer Reijnen 1 week voordat de club officieel het terrein in gebruik zou nemen overleden. Als eerbetoon aan de heer Reijnen is het veld naar hem benoemd het “AL REIJNENVELD”.


In het jaar 2017 werden er op Nationale wedstrijden grote successen geboekt. Bij de klassen F3J waren de nr.1 Pascal van Ool, nr.2 Rob Sanders en nr. 3 Joeri Buil en als klap op de vuurpijl ons lid Vince Maas junior kampioen. Ook in de klasse F5J vielen leden van “De Stootkop” in de prijzen.
Als club-activiteit hadden we dat jaar wederom zoals altijd de Snertcup, een promotiestand bij een Reuvers zomer evenement, diverse clubvliegdagen, waarvan 1 met BBQ vanwege ons toenmalige 45-jarig bestaan en niet te vergeten de F3J instuif die goed geslaagd was.
In de wintermaanden werden er leuke avonden georganiseerd waarbij onderwerpen ter sprake kwamen zoals, het maken en bouwen van mallen, het afstellen van vliegtuigen, het programmeren van zenders enzv. Deze avonden werden gehouden in “de Paerssjtal” in Reuver/Offenbeek en werden goed bezocht en waren altijd gezellig. Ook wordt er ieder jaar, bij redelijk weer, op 31 december het oudejaarsdag vliegen georganiseerd.
Ieder jaar wordt er door Ger Vloet een eigen Stootkopkalender gemaakt met de diverse foto’s die door het jaar heen genomen zijn. In 2019 was het een zeer drukke vliegagenda voor diverse leden die meededen aan de Nationale wedstrijden zoals Holland Glide. Voor de fanatieke recreatievliegers van de club zijn er jaarlijks 5 tot 6 Resolutioncup oftewel Res-cup wedstrijden. Dit zijn wedstrijden waarbij het modelvliegtuig niet groter is dan een spanwijdte van max. 2 meter en geen motor aanwezig is. Deze modellen worden met een elastieklijn in de lucht gebracht.


Over de jaren 2020 tot en met 2022 valt weinig te schrijven in verband met de coronapandemie.


In 2022 bestond de club 50 jaar wat iets later gevierd werd door de leden.
Door het slechte weer werd er in 2023 minder gevlogen dan andere jaren.
Wij schrijven nu het jaar 2024 en de club bestaat momenteel uit 25 leden. Ook dit jaar zijn er weer de jaarlijkse clubvliegdagen en de Res-cup avonden. Op 28 april van dit jaar vond er op ons terrein een NK- F5j wedstrijd plaats welke goed bezocht werd door de diverse nationale vliegers.
Helaas zijn ons dit jaar het oudste lid Rene Hermans en oud lid Jos Kleuskens ontvallen.
Wordt vervolgd.